Aarhus blev den første by herhjemme, der fik en letbane. Med sine 12 km der strækker sig fra Århus Hovedbanegård i centrum til Lisberg nord for Århus, vil banen ikke alene skabe forbindelse med Odder Banen og Grenå Banen, men også skabe forbindelse til nye bolig- og erhvervsområder, der vil opstå langs banen.

Anlægsarbejdet er i fuld gang flere steder langs ruten og omkring Egådalen mellem Djurslandsmotorvejen og Søftenvej foregår der i øjeblikket et omfattende arbejde med en næsten 500 meter lang bro, der skal føre letbanen over både motorveje og ådal.

PASCHAL leverer LOGO-forskalling til støbningen af de elegante bropiller, mens den traditionelle brounderstøtning er erstattet af en særlig stålkonstruktion, der uden at støtte på jorden giver den fornødne understøtning når dækket skal støbes.

Udfordringer

Der er tale om 3 broer i alt, der tilsammen udgør de 500 meter og den længste og mest spektakulære er den 347 meter lange bro over selve ådalen. Per Aarsleff A/S er i samarbejde med Danjord A/S i gang med anlæg af broen. Samarbejdet udfordres meget af både den våde jordbund omkring Egåen og de fredningsforhold der gør sig gældende.

Kunde: Per Aarsleff A/S